Fun in Failure

01-09-2022

“Fun in Failure” werd ontwikkeld door studenten Melvin van der Woude en Gina Sanches in hun rol als projectleiders voor het vak Arts Education Project van de Master of Arts Education aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Het project had als doel meisjes kennis te laten maken met de wereld van IT door middel van kunst, waarbij ze betrokken werden bij creatief programmeren waarin experimenteren, samenwerken en het waarderen van fouten belangrijke kernwaarden zijn in het ontwerpproces.

Melvin legde uit: “In de kunstwereld gaat het vaak om experimenteren met het doel een onvoorspelbaar resultaat te bereiken. Dit idee doet denken aan de filosofie van Black Mountain College (Díaz, 2014), waar kunstenaars zoals John Cage, Josef Albers en Buckminster Fuller experimenteren om een holistisch systeem van ’totaal denken’ te ontwikkelen.” Het project ‘Fun in Failure’ brengt deze filosofieën samen door kunst en IT te verbinden, met experimenteren en waardering voor falen als kern. Dit is niet alleen relevant voor de verdere ontwikkeling van het vak kunsteducatie, maar heeft ook het potentieel om de manier waarop we leren en innoveren in de IT-wereld te transformeren.

Deel dit bericht